Sunday, June 05, 2011

Macam-Macam Iman

Lagi 4 bulan Iman akan masuk 3 tahun. Bila dah nak masuk 3 tahun, perangai dia pun macam. Yang kelakar, yang memeningkan, yang boleh buat naik hantu/angin. Biasa la budak-budak. At least, setiap benda baru yang Iman buat, aku tahu dia develop. Seminggu dua ni dia ada 'akal' baru (akal, bak kata babysitter Iman).

  • pegang dahi sendiri, kemudian dia kata "Panas", lepas tu dia sambung lagi "Ibu, panas. Iman demam" LOL. Demam ye?
  • bila dukung dia masa turun tangga (memang kena dukung, cepat sikit. Kalau tak, paham-paham le). Dia akan pura-pura tertidur, siap terlentok kat bahu aku. Siap pejam mata tu. Bila turunkan dia, dia boleh berdiri sambil mata tertutup yang pura-pura tidur.
  • dulu kalau masuk dapur, dia datang kejap-kejap je. Sekarang dia siap angkat stool hijau dia, dan berdiri kat kaunter sambil monolong dan 'menolong'. Tolong tekan ON blender, tolong masukkan beras dalam periuk. Spot tambahan terbarunya adalah di kabinet tempat aku simpan barang-barang kering, termasuklah rempah ratus. Habis aku punya kulit kayu manis dah bercampur dgn lada kering. Lepas tu hari-hari mintak nak 2 batang spaghetti. Tujuan? Nak main pedang-pedang *pengsan*
  • tidur lewat malam. Jadi kalau aku masuk tidur dulu, dia akan masuk juga tapi bukan untuk tidur. Hanya untuk baring-baring sebelah aku. Tapi bila aku dah zzzzzz dia akan keluar sambung main kat luar. Bila aku bangun esok paginya, dia elok je tidur kat sebelah. Tapi semalam bila aku marah dia sebab tak nak tidur (mana tak marah, 1.30am masih berjaga). Lepas kena marah, dia bawa diri ke bilik sebelah (which is basically his room) dan baring-baring atas katil. Beberapa minit kemudian dia datang balik, mengadu "Ibu, nantuk". (Nantuk = mengantuk)
  • kalau gosok gigi, dia tak pandai nak kumur dan buang air kumuran. Dia pegi telan. Tapi seminggu dua ni dia practice. Caranya adalah sambil-sambil dia minum, dia pegi buangkan air tu kat balkoni. Mula-mula aku tak perasan tapi aku hairan kenapa kat balkoni selalu ada air, macam air tumpah. Bila Iman kantoi, baru la aku tahu kenapa balkoni selalu ada air. Heh. Elok sangat la tuh.
  • Sekarang dia boleh bezakan lampu isyarat untuk GO dan STOP. Bila lampu bertukar hijau, dia akan kata "Ibu, go". Aku happy.
  • Iman suka gadget. Habis semua gadget (kecuali laptop baru suami) dia guna. Tapi aku tak tahu bila dia belajar nak betulkan bila sound tak bunyi. Tak bunyi sebab aku 'mute'kan. Hari tu dengan selambanya dia pegi tekan icon speaker kat toolbar sebelah jam tu. Remote tv tu aku rasa dia dah tahu kat mana nak tukar channel. Tekan je up and down dekat program button tu. Tu pasal sekarang, tengah dok tengok AXN tiba-tiba channel bertukar jadi babytv *pengsan*
  • Sebut pasal babytv, rasanya kena subscribe. Sebab channel tu macam banyak pelajaran. Contoh dia ajar kenal part of our body. So Iman, pon sama-sama lah tunjuk each part yang tv sebut. Tapi Iman tunjuk kat seluar budak dalam tv tu, dan dia kata "Ibu, abang yak". Hahahaha.. adoi! Ya, tv tak boleh replace manusia. Tapi sekurang-kurangnya, dia tengok tv tak ada la sia-sia. Terutamanya masa aku tengah sibuk kat dapur dan Iman kena layan diri sendiri.
  • Masih obses Ultraman. Siap mengigau "Ibu, nak ultraman tiga". muahahahah.. amboi!
Ok lah. Rasanya dah boleh countdown dah. 3 months and 3 weeks until his 3rd birthday. No party party tahun ni. Kena berjimat. Kalau nak cake, mari kita buat cheese cake. Ngehehehe..

2 comments:

natsuha said...

part yang gosok gigi tuh sejibik ngan adam... dia main telan je air kumuran tuh.. tp leni mcm dah reti sikit kot.. adam lagi bulan 9 cukup 3 tahun jugak!! sambut besday ngan raya jah.. wp save bajet tetap byk makanan..hehe

Wafaa said...

aku meme sokmo tumpang sambut bday dia time raya. sb Iman tu beranok raya ke 3. jadi, tiap2 kali raya puasa tu, aku beli la kek sebutir kat florida. jauh uuu, aii beli kat florida tu