Thursday, August 11, 2011

Ramadan 11

Hari ni sempat hadir ceramah Ustaz Zawawi Yusof (penceramah bebas). Lepas meeting 2 jam setengah, dapat dengar ceramah ni sejuk sikit hati. Aku tak tahu tajuk ceramah sebab masuk 10 minit lambat. Aku rasa yang berkaitan dengan ilmu dan amal.

Untuk ingatan diri sendiri, aku listkan kat bawah ni point-point aku yang aku pick-up
  • ada ilmu, percaya pada ilmu, ajak orang buat tapi dia sendiri tak buat. Dia adalah orang yang fasikh
  • ada ilmu, tak percaya pada ilmu, ajak orang buat, dan dia pon buat. Dia adalah munafik.
  • ada ilmu, percaya pada ilmu, ajak orang buat dan dia sendiri buat. Dia adalah mukmin.
Dan ada sesuatu yang menarik, yang aku baru tahu.
  • kalau kita berniat untuk buat sesuatu yang baik, contohnya kita berniat untuk solat tahajjud, itu pun sudah dapat ganjaran pahala.
  • kerana niat yang baik itu telah menjadi realiti di alam jin (tak sure term yang betul)
  • jadi kalau kita berada di tempat yang gelap tapi kita niat untuk menjadi berani, InsyaAllah jin yang akan menjauh dari kita.
Dan juga, solat kita mungkin sah sebab memenuhi semua syarat tapi sah itu tidak menjamin solat kita diterima oleh Allah swt. Nasihat Ustaz Zawawi, sempena Ramadhan, mari kita berdoa semoga semua amalan kita diterima oleh Allah swt. Amin.

Itu sahaja. Assalamualaikum.



No comments: