Tuesday, June 07, 2011

Ulang dan ulang tanpa jemu

* Mungkin entry yang membosankan. Sila exit kalau tak nak baca. Sekian. Jangan kata aku tak warning, ye?

Teaching a toddler can be interesting. Dalam case aku, mengajar dan memperkenalkan Iman tentang benda-benda di sekelilingnya sangat seronok. Memandangkan Iman belum ke formal education system (be it a proper kindergarten) dan kami suami isteri bekerja, biasanya aku akan menggunakan masa yang terhad itu untuk mengajar dan memperkenalkan Iman kepada benda-benda sekelilingnya. Termasuklah memperkenalkan dia kepada traffic light. Hehe..

Dalam entry sebelum ni aku ada cerita pasal Iman yang cakap 'go' bila lampu isyarat jadi hijau. Bukan dengan sekelip mata Iman tahu bila lampu isyarat bertukar hijau, kami boleh jalan (go). Dalam seminggu dua ni, setiap kali kami berhenti kat traffic light, aku akan cakap sambil tunjuk kat lampu yang tergantung kat atas palang tu. "Iman, kita stop sebab lampu tu red color". Memang rojak habis la anak aku. Bila lampu hijau, pon aku cakap benda yang sama "Iman, sekarang kita boleh go sebab lampu tu green color". Hampir setiap hari aku repeat benda yang sama. Aku ulang ayat yang sama dan tunjuk kat lampu setiap kali merah dan hijau. Masa aku tunjuk kat lampu tu, sebenarnya aku tak tahu Iman tahu atau tidak the exact thing to look at. Ye la, kot la dia pegi tengok langit ke, pokok ke, iklan kat tepi jalan ke.

But after a few times, he surprised me. Masa tu dia dok belakang dalam car seat, dan aku tak cakap ayat yang biasa aku cakap sebelum ni. Tapi bila lampu bertukar menjadi hijau, Iman cakap "Ibu, go". Sebenarnya aku nak ajar warna kat dia, tapi tak apa lah. At least dia boleh relate the color changes, from stop to go.

Sama juga pagi ni. Masa nak hantar dia ke rumah babysitter dan kami singgah ke kedai sebab aku nak belikan dia roti dan dia mintak nak vitagen. Memandangkan aku hanya bawa duit hanya untuk beli roti, so aku terpaksa distract dia dengan lain. Kali ni kena tunjuk sky kat dia. Berpeluh jugak wehh. Dan dia dok repeat nak vitagen sambil tunjuk ke My Mydin sana. "Nak jejen.. nak jejen". Terpaksa la pujuk dia, bagitau dia "Iman, jejen tak boleh bawa sebab orang lain tak ada jejen. Tak boleh bawak kalau jejen ada satu je. Tak boleh share dengan Icha ngan Ayen. Petang nanti ibu beli, ok?" So, mula la kisah aku dok ulang "Petang nanti ibu beli" sampai penat lah jugak. Kesabaran aku hampir hancus selepas 10 minit dok pujuk dia. Lepas gosok gigi (ye, kadang-kadang terpaksa gosok gigi dalam kereta.. hahaha), terpaksa angkut dia keluar dan dia dan berhenti dari cakap "Nak jejen... nak jejen". Syukur Alhamdulillah dia tak mengamuk. Masa naik tangga, tiba-tiba dia cakap "Jejen petang ni".

Baru aku faham perasaan seorang cikgu yang mengajar student dia tanpa jemu, dan student faham apa yang diajarnya. So, baru aku faham dan teringat yang repetition also can be a good teaching method for toddler. Sama konsep dengan buat latihan Add Math berkali-kali. Lama-lama kita akan pandai Add Math. Juga sama dengan menghafal doa. Kadang-kadang benda remeh seperti repetition ni kita terlepas pandang.

Berkat dok me'repeat' lagu ABC dan kira anak tangga from one to fifteen, aku consider Iman dah pass basic ABC dan 123. Cuma sekarang nak ajar dia lagu Alif Ba Ta. Aku belum sempat nak ajar dia kenal ABC tapi tak apa lah, InsyaAllah, Allah tolong hamba-Nya yang sabar mengajar anak :)Semoga kita semua diberi ruang dan masa untuk mengajar anak-anak kita.

Ok, itu sahaja. Bye.

2 comments:

natsuha said...

adam dia dah kenal dan pandai sebut trafic lite.. tapi bila time kena brenti masa traffic light merah dia akan ckp kat aku.. "mama..jem mama..".sbb masa dok kl dulu aku sokmo bebel kalau jln jem.. skrg dok kelate.. kalau bkan sbb traffic light mana ada nak jumpa jem dah..hehe

Wafaa said...

kalu pasir mas, jammed sakit hati time raya, termasuklah raya haji.