Tuesday, July 05, 2011

Kuey teow kantonis / kung fu

Tengok gambar dulu.



Kuey teow kantonis ni favorite suami. Kalau makan a la carte kat kedai, biasanya dia akan order ni. Lepas kawin dulu (Oct 2007), ini antara yang aku belajar masak. Tengok buku, of course. The first 2-3 times tu memang asyik belek buku je sampai kat muka surat resepi kuey teow kantonis tu ada kesan kicap. Hehehe. Lepas tu, main belasah je, tak de ikut buku sangat dah.

Sekarang, ini la yang antara yang aku paling pandai. Hehe. Ok perasan. Tapi at least, ini la yang setiap kali buat, rasa dia sama tak - tak lebih tak kurang. Mungkin tak sesedap kat kedai atau dapur orang lain, tapi aku nak share resepi yang aku rasa senang nak buat.

Bahan-bahan (untuk 2 orang makan)
1/2 peket kuey teow
Bawang putih (tumbuk/mayang)
Lada sulah
Sos tiram
Air
Vege (baby jagung, carrot, bunga kobis, sawi)
Lauk (ayam, udang, sotong)
Tepung jagung (campur dengan setengah cawan air)
Garam

  • Tumis bawang putih, masuk lada sulah. Kacau-kacau.
  • Masuk sedikit air, lauk (kecuali sotong), sos tiram. Kacau-kacau. Kemudian masuk air lagi, terpulang banyak mana nak.
  • Kemudian masuk baby jagung, carrot & bunga kobis. Biarkan mendidih.
  • Masukkan sotong, sawi dan garam. Biar seketika.
  • Sambil kacau, masukkan air tepung jagung. Kacau bagi rata dan biarkan mendidih seketika.
  • Last sekali, masukkan kuey teow. Siap.

Next, aku ada hutang resepi nasi kerabu dengan Ayin. InsyaAllah, akan menyusul. Maaf ye, lambat yang banyak :)

3 comments:

Kancilbiru said...

waahhh terliuq nya wafaa..aku tak pernah lagi masak ni lepas kawin..hahaha sengal kan..

Wafaa said...

aku lepas kawin baru start masuk dapur :) sebelum tu semuanya kedai. ngehehehe...

ann said...

nak buat la for lunch besok. ;) aku biasanya friday balik lunch kat rumah sambil tgk Rafael ;D