Monday, October 10, 2011

At 1.45am

Lokasi: Ruang tamu
Suspek: Seorang kanak-kanak lelaki berusia 3 tahun
Masa: 1.45 pagi

Kedengaran satu suara di ruang tamu. Gara-gara suara itu aku terjaga. Aku buka pintu dan menjenguk ke ruang tamu. TV terpasang kartun. "Iman?" Iman berpaling. "Hai Ibu. Iman tinok Chuggington". Huuuu.

Aku kembali ke katil. Cuba menyambung tidur yang terganggu. Kalau dipaksa budak itu tidur, maka dia akan melalak. Aku faham, dia tidur lama belah petangnya.

Tiba-tiba aku dengar suaranya lagi. "Hai Ayah!" Oh, suami sudah pulang. Ye, pulangnya lewat, selewat jam 1.45 pagi. Itu biasa kalau ada mesin yang down. That explains kenapa kami susah nak bercuti. Ok, luar tajuk.

Aku sambung tidur. Tapi tiba-tiba, ada tangan kecil mencuit-cuit aku. "Ibu, nak tusu (susu)". Eh, tadi elok je depan tv. Bila aku jenguk, oh, semua yang bercahaya di ruang tamu sudah gelap. Suami sedang rehat di atas sofa. Kepenatan. "Iman kena halau masuk bilik ke?" Aku bertanya. "Ye la, dah dekat pukul 2 dok tengok tv lagi. Esok mesti dia tak nak bangun". Haha. Itu lah dia, budak nama Iman. Tak sampai 10 minit dia masuk bilik, dia akhirnya tertidur.

1 comment:

Kancilbiru said...

ibu, iman tak nantok lagi ar...hehe. comel jer anak mu wafaa...