Saturday, January 22, 2011

digital photo


Aku ada masalah dengan gambar-gambar digital a.k.a digital photos. I love to take photos. Dulu sebelum ada kamera besar, aku ada kamera kecik. Selepas bertukar tangan secara tidak rasmi, aku hanya ada kamera besar dan camera phone sahaja. Masa ada kamera kecik, semua benda yg menarik perhatian aku, aku akan snap. Akibatnya, berlambak la gambar. Bila dah berlambak, pening lak kepala aku nak susun gambar-gambar tu. I categorized them by year. Yang tu dah ok tapi bila dok dalam tu, some were well organized and some not. Yang not well organized tu yg jadi headache pada aku.

Tiap kali transfer gambar kat laptop ni, Adobe Photoshop Starter Photo Edition yang akan tolong create folder. Tapi tak boleh bergantung kat 'assistant' tu 100%. Kena ikhtiar cara lain. I'll seek some ways; easy and fun yet effective *cross fingers*

For a good starting point, let's study this - Tips for organizing your digital photos.

Side note: My boy was awake for 12 hours today, without even 1 minute day nap. Jadi malam ni, seawal 8.00 mlm dia dah mintak toto dan n3n3n. By 8.15pm, dah nyenyak tidur. Tidur tanpa dinner. Dijangkakan malam ni sehingga ke subuh esok, dia akan berjaga banyak kali mintak n3n3n dan susu.

2 comments:

Jaja® said...

huhu.. i organize by month, by year. pastu ada folder wedding, folder family, folder rumah, folder friends.

tp kadang pening gak nak carik.

aieesha.salleh said...

hehehe.. aku lebih kurang cam jaja.. aku sort by month, year.. ada folder ashraf, folder wedding kawan2, dalam tu ada lak folder wedding sape..
segala cam tu la